Philip Axelsson stannar
Vi har glädjen att kunna meddela att Philip Axelsson blir kvar i klubben ytterligare en säsong. Efter ett starkt fjolår med bl.a. landslagsdebut och många avgörande insatser har han tagit ett stort kliv framåt. Under sina tre år i Hovslätt har han haft en viktig roll i både junior- och herrlag. Nu är juniortiden förbi (1 SM-guld och U-19) men han har fortfarande kvar möjligheten att ta upp herrlaget till Allsvenskan. Kommer han lyckas även med det uppdraget? Hur känns det att bli kvar ytterligare ett år i Hovslätt? Har det varit ett svårt beslut? - Det känns bra. Det känns som vi har något bra på gång och att vi ska gå upp kommande säsong. Det är klart att man alltid vill gå uppåt men Hovslätt har lagt upp ett väldigt bra upplägg för mig att kunna bli så bra som möjligt. Senaste året har du fått en allt större roll och stått flest matcher av målvakterna, debuterat i U-19 landslaget och blivit framröstad som bästa målvakten i serien. Hur ser du på din säsong som varit? - Jag tycker det har varit en bra säsong och jag har fått förtroende och utifrån det växt. Tycker jag haft en jämn nivå hela säsongen och försökt hjälpa laget att vinna matcher. Fått bra självförtroende av U-19 och efter att man fått stå mycket. Det har varit en bra push för att hjälpa laget ännu mer. Känner du stor skillnad på var du är idag jämfört med när du kom till oss för drygt tre år sedan? - Jag tycker jag har växt både på och utanför planen. Lärt mig mycket runt om och hur man ska sköta grejer för att kunna prestera under en hel säsongs matcher och träningar. Det känns som det har varit ett lagom steg att gå till Hovslätt då jag haft en bra utveckling och kunna växa in i det mer och mer, med ett successivt större förtroende. Ser man till laget har vi ju en bra säsong bakom oss och vi släppte in minst mål i serien. Vad känner du är orsaken till att vi släppte in så lite mål? - Jag tycker vi har ett bättre försvarsspel som är lite mer strukturerat och jag får hjälp genom att jag vet var jag ska sitta och var skotten ska täckas från medspelarna. Tycker vi fått upp bättre kommunikation och vi känner att vi kan lita på varandra utifrån varandras roller. Om vi ser framåt i karriären så ser det ju onekligen ut som att du kan ha en ljus framtid. Vad har du för ambitioner? - För mig är det att bli så bra som möjligt och försöka nå SSL och i framtiden vinna SM-guld. Jag siktar även på landslaget lite längre fram och att försöka vara en av de bästa målvakterna i landet. Men först och främst är det att försöka få upp Hovslätt i Allsvenskan, som vi varit nära med de senaste två säsongerna. Tror du det är några skillnader att vara målvakt gentemot utespelare för att ta nästa steg? - Det är nog en ganska stor skillnad. Som utespelare kan man växa in i det mer och man kan få lite byten då och då. Som målvakt måste du vara den bästa för att spela regelbundet. Det är inte så att man kommer in och får känna på det några minuter utan står man så står man. Du måste kunna vara bra hela matchen för att hålla i SSL och i Allsvenskan. Vad händer efter gymnasietiden nu när den börjar närma sig sitt slut? - Det blir jobb, då jag gått på byggprogrammet. Tanken är börja som snickare och börja jobba av sina lärlingstimmar de första två åren. Så det blir att kombinera det med innebandy. Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
19 apr 2020
0kommentarer
Ny tränare för Division 1 och JAS klar!
Vi är glada att kunna presentera Malcolm Schäfer som Hovslätts nya huvudtränare för vårt Division 1 -och JAS-lag på damsidan kommande säsong! Malcolm kommer senast från IBK Lockerud där han varit huvudansvarig för deras Division 1- och JAS-lag. Han har valt möjligheten att flytta till Jönköping eftersom han sett att Hovslätt har många talangfulla spelare och tror att han kan coacha ett flertal av bl.a. juniorerna att ta nästa steg att också bli bra seniorspelare. ”Detta är en lösning vi jobbat med under lång tid och det känns fantastiskt kul att vi är klara! Att ha lyckats attrahera Malcom ger ett bra kvitto på att vårt pågående arbete i Hovslätt där vi satsar på nya influenser och ledarförmågor inom innebandyn lönar sig. Detta är vi säkra på kommer att ge oss än mer utdelning framöver. Vi känner oss väldigt trygga med att denna plattformen ger en utveckling av våra fantastiska juniorer att ta steget mot seniorspel i en omvärld där många rusar för snabbt mot slutmålet i seriesystemet utan att ha grunderna satta.”, säger Martin Carlson, Sportgruppen Dam Snabbfakta om Malcolm Ålder: 23 Bor: Uppvuxen i Gävle, bor i Mariestad, men snart i Jönköping. (flyttlasset går i maj) Tidigare klubbar som tränare: Skutskär IBK, Gävle GIK, Sirius IBK och IBK Lockerud. Bästa idrottsminne: SM-brons med Lockeruds DJ18 2018/19. Berätta om dig själv som person: ”En idrottsnörd med innebandy som fokus i synnerhet. Gillar mötet med andra människor och är intresserad av ledarskapet inom idrotten. Utanför idrotten är det mycket häng med sambon.” Hur har din innebandyresa sett ut?: ”Jag började lira när jag var fem år, fram tills jag var 14. Vid den åldern valde jag istället att vara tränare, och på den vägen är det. 9 år senare med lite olika städer och klubbar är jag nu i Jönköping och Hovslätt IK.” Vad var det som gjorde att du valde Hovslätt? ”Hovslätt har erbjudit en bra helhetslösning med sin tydliga satsning på damverksamheten med många bra och talangfulla spelare hela vägen från JAS till Allsvenskan. Det har varit väldigt intressant direkt från första kontakt och jag känner mig grymt laddad för kommande säsong! Kopplingen till det Allsvenska lagets tränare med samma spelfilosofi kommer ge en röd tråd genom trupperna.” Vad kommer du bidra med som ledare? ”Bra energi och ett tydligt ledarskap. Jag har en tydlig vilja att alltid vinna och är en grym vinnarskalle.” Hur mycket känner du till om klubben sedan innan? ”Jag mötte HIK förra säsongen under en JAS-cup i Mariestad samt ett möte i DJ18 för något år sen när det blev lite stökigt om vilka som skulle gå vidare efter spel i D-hallen, då HIK var arrangör av regionsfinalen.” (Men, det var Svenska som inte visste hur dom skulle döma vid oavgjort. Både HIK och Lockerud gick vidare så det löste sig dock men är ett starkt minne.) Tankar om kommande säsong: ”I Division 1 är det ett självklart mål att ligga högt i tabellen och bli ett etablerat topplag! Det har vi verkligen material för om alla vill och kör hårt! Målet i JAS är självklart att gå långt och kriga om en plats till Innebandyfesten. Där ska vi vara ett tufft lag att möta med vår rutin. ?DJ18 är också viktigt att stötta för att Hovslätt ska bibehålla stämpeln som bästa juniorföreningen i Småland på tjejsidan. Jag hoppas kunna bidra med att utveckla spelarna på bästa sätt så att dom kan ta nästa steg i utvecklingen som spelare.” Vi hälsar Malcolm varmt välkommen till Hovslätts IK! /Sportgruppen Dam
Damer Div 1 Innebandy
18 apr 2020
0kommentarer
Förlängning klar!
Vi är glada att kunna meddela att Alicia Forsström förlänger sitt kontrakt med Hovslätt! Alicia som kommer från Onsala Innebandy var ett nyförvärv inför den gångna säsongen och har tagit steget till Allsvenskan på ett mycket bra sätt! Välkommen till truppen 2020! /Sportgruppen Dam
Damer Div 1 Innebandy
16 apr 2020
0kommentarer
Hovslätts IK kallar till årsmöte !!
Hovslätts IK kallar till årsmöte söndagen den 10 maj klockan 15.00 Platsen för årsmötet blir på Hovet,utomhus.
Hovslätts IK
16 apr 2020
0kommentarer
Förlängning klar!
Vi är glada att kunna meddela att ännu en spelare är klar för fortsättning i Hovslätt Dam. Vår högerfattade forward Alva Jacobsson har förlängt sitt kontrakt och vi ser fram emot nästa säsong! Välkommen till truppen 2020! /Sportgruppen Dam
Damer Div 1 Innebandy
11 apr 2020
0kommentarer
Visa fler nyheter