Adam Bäck är klar för nästa säsong
Förberedelserna för nästa säsong har varit igång ett tag men vi kan nu gå ut med att Adam Bäck blir kvar i Hovslätt nästa säsong. Bäck, som i år gjort sin sista juniorsäsong, är numera en etablerad spelare i truppen och har gått framåt starkt under året. Utöver en bra säsong i H1 har han också haft ett av landets högsta poängsnitt i JAS. Vi hör vad han säger: Du har valt att köra även nästa år, hur är känslan? - Jag tycker det ska bli kul. Nya utmaningar. Valet var ganska lätt och jag tycker vi har ett väldigt bra lag och tror vi går upp nästa år. Vad tycker du vi gjort bra i år? - Vi har överlag gjort det bra och känslan är att publiken ökat vilket är kul då de stöttar oss. Spelmässigt har vi tagit ett kliv jämfört med för några år sedan och det känns som de andra lagen nu ser oss som ett hot. Vi har en bra bredd i laget, med både yngre och äldre vilket är bra för att det utvecklar spelarna. Tycker även trivseln ökat och folk pratar mer med varandra över hela gruppen. Vad känner du själv om din egna utveckling? - Min utveckling har varit positiv och det känns som jag gått framåt. Jag har lärt mig mycket under säsongen, både i offensiven och i försvaret och vill fortsätta utvecklas som en tvåvägs-center. - Jag har fått också fått ta ett större ansvar och ett större kliv i år. Både på plan och utanför i gruppen. Vad hoppas du på framåt? - Jag ser Hovslätt i allsvenskan så snart det är möjligt. Man spelar ju för klubbmärket på bröstet och vill göra det så bra som möjligt. Säsongen är nu plötsligt slut. Tankar? - Deppigt när vi nu skulle spela play-off med både A-lag och JAS så det är väldigt tråkigt. Men det är ju lika för alla lag. Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
15 mar 2020
0kommentarer
Nytt kontrakt Ola Hyltén
Herrlaget kan stolt presentera ytterligare en spelarförlägning. Uteslutna från kvalspel igår, nytt kontrakt påskrivet idag med Ola Hyltén! Allt är inte nattsvart med denna helgen. Den mycket sympatiske och trevliga Ola med Månsarps IBK som moderklubb som han håller så kärt fortsätter karriären i Hovslätt! Beslutet att stanna, var det svårt? Egentligen inte. Jag har hittat en nivå som jag känner att jag trivs med och där jag innebandymässigt hela tiden utvecklas. Det känns kanon! Jag tror inte jag är ensam om att känna att vi har något riktigt bra på gång med den här truppen. Känslan över att inte ens få chansen att kvala måste vara tung? Det kan man verkligen säga! Med tanke på vår fantastiska utveckling den här säsongen känns det oerhört tufft att inte fortsätta rida på den positiva vågen vi tagit med oss från den senare delen av säsongen. Du nämner att vi är påväg mot något, kan du försöka sätta ord på det? Det är väl framför allt hur Fredrik och Andreas har gjort oss till ett så svårslaget lag som vi ändå är i dagsläget. Vi har tagit enorma steg under hela säsongen och får i princip samma trupp fortsätta ihop nästa säsong så kan man verkligen säga att vi ”har något på gång”. Du går in på din fjärde säsong med laget nästa år, beskriv din syn på lagets utveckling? Jag har väl varit inne på den här säsongens lags utveckling men ska man se på utvecklingen från att jag kom till Hovslätt så är det väl hur satsningen på våra duktiga juniorer verkligen har givit resultat! Mycket har såklart hänt under dessa år men jag kan tycka att vi dessutom, sakta men säkert, får ett bättre kollektiv som även det har givit positiva resultat. Bra mix mellan gammal och ungt säger du, hur är fördelningen i laget? Ja, i år har flera av juniorerna fått kliva in i hetluften och det har de verkligen gjort med bravur. Vi äldre (gör ont varje gång att säga att man tillhör de äldre vid 25 års ålder...) får ta hand om dem ibland men det har jag inga problem med 😊 I år har poängproduktionen släppt ordentligt för din del 49 poäng på 21 matcher, varför? Jadu... en blandning av mycket stolpe in, ett större ansvar på och utanför planen samt ett stigande självförtroende är väl de största bidragande faktorerna! Vi har i år bytt D-Hallen mot A-Hallen, hur är känslan i vår nya Borg? Än så länge är vi obesegrade i den så känslan är såklart mycket positiv. Ska bli riktigt roligt att få lira en hel säsong där! Vi säger stort lycka till Ola och ser fram emot att följa ditt fortsatta framtåg i Hovslätts Ik:s tröja, tyvärr inte i kvalet men nästa år åker vi igen och då blir det åka av! Fotograf: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
14 mar 2020
0kommentarer
Livesändning 14/3
Det finns en länk på lindås hemsida ”nyheter” för er som vill följa ert favoritlag live.👍 Kostnad 29kr
Damer Div 1 Innebandy
14 mar 2020
0kommentarer
Seger borta mot Växjö U med 7-11
Under söndagseftermiddagen var det återigen dags för match. Efter att vi igår blev (helt) klara för allsvenska kvalet gällde det att tagga till för att förlänga vinstraden och bygga upp ett starkt självförtroende. Tyvärr gör vi en ganska slätstruken insats men lyckas dock ändå vinna med 7-11 (2-4, 3-5, 2-2). Såhär sammanfattar Ola Hyltèn matchen: - Ser man till helheten av denna match är det ingen jättebra insats från vår sida. Det är lite svårt när båda lagen inte direkt har något att spela för och matchen i sig blir rätt avslagen. Att vi släpper 7 mål är inte bra men när vi ändå gör 11 framåt är det ändå nånstans ok. Det viktigaste är ju ändå att vi vinner matchen och tar 3 poäng. - Första perioden är inte speciellt bra från vår sida och vi slarvar mycket. Att vi leder efter perioden känns ganska ologiskt men vi lyckas med några enskilda prestationer och lyckas göra de viktiga målen. - I början av andra gör vi vårt lilla ryck och då tycker jag vi visar att vi är det bättre laget. De kommer sen tillbaka in i matchen men vi lyckas ändå skapa ett tryggt försprång. - I tredje perioden får de en bra start och gör två ganska snabba mål upp till 7-9. Min känsla är ändå rätt lugn och att vi har bra kontroll. Efterhand får vi in några bollar till och matchen är avgjord. Vi gör inte riktigt mer än vi behöver idag men lyckas ändå vinna rätt komfortabelt. Framåt i kvalet kommer vi behöva lyfta oss men jag vet att vi kan bättre än såhär vilket vi bland annat visade mot Åby förra helgen, där vi gjorde det riktigt bra. Nästa helg är det dags för den avslutande omgången av grundserien då Kalmarsund Ungdom kommer på besök. Matchen spelas på söndag (15:e) kl 16:00 i A-hallen. Då hoppas vi att vi kan avsluta med en ny trea för att ha ett starkt facit inför stundande kval. Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
8 mar 2020
0kommentarer
Fritte stannar
Herrlagets lagkapten Fridolf Persson har nu skrivit på ett nytt kontrakt med Hovslätts IK. Mycket glädjande att Fritte som är inne på sin sjunde säsong i klubben varav de tre sista som lagkapten vill vara med på lagets fortsatta resa. Vi tog oss en pratstund med Fritte. Hur har du resonerat kring fortsättningen Fritte? Detta året var ju de sista. Tanken var att detta skulle vara sista säsongen men jag tycker det fortfarande är väldigt roligt, så efter att ha funderat ett tag och pratat igenom allt med min sambo så kändes det självklart att köra ett år till. Vad var det som tillslut gjorde att du valde att köra på? Framförallt att det är fortfarande är roligt men också utvecklingen av laget, truppen och föreningen och känslan av vad vi kan åstadkomma framöver. Vi är ett väldigt ungt lag bortsett från mig själv med många ”supertalanger” som bara kommer att bli bättre. Du nämner känslan att vi är påväg mot något, kan du precisera den lite mer? Som sagt med en så pass ung stomme som tagit stort ansvar denna säsong så vill jag gärna vara med och se om vi kan fortsätta ta kliv över nästa också. Om vi fortsätter att ta vara på våra duktiga ungdomar och juniorer så kommer Hovslätt att ha en bra grund under en längre tid. Du leder lagets interna +/- statistik, vad tror du är anledningen? Jag antar att jag har förmånen att spela med bra och produktiva spelare framåt, jag själv är ju ingen poängmaskin utan känner mig mer bekväm längre bak i banan. Jag tror att min fysik spelar in lite iaf, att man orkar hålla fokus och ha rätt position även om du varit inne ett längre byte. Din fysik är en anledning säger du, hur har du jobbat fram den genom åren? Jag har ju en bra grund ifrån längdskidåkningen i yngre dagar, sen har jag aldrig haft den talang som många andra i laget utan varit tvungen att kompensera med en bra fysik. Kvalplatsen säkrad med 2 omgångar kvar, hur ser de kommande veckorna ut? Nu ska vi först avklara de sista seriematcherna och försöka bygga upp en bra känsla i laget, sen inför kvalet så gäller det att bara hålla högt fokus på de träningarna som är kvar och verkligen skapa oss själva förutsättningar att prestera så bra som möjligt. Du fyller 30 år i år, det rycktas om att du ska göra en Ironman, är det 30 års krisen? Jag anmälde mig till den när jag bestämde att detta skulle vara sista innebandysäsongen men så blev det ju inte nu ändå. Det ska bli en rolig utmaning men ingen 30 års kris än hoppas jag iaf 😊 Vi tackar Fritte för pratstunden glädjer oss åt hans fortsättning och önskar lycka till i kvalet till Allsvenskan. Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
7 mar 2020
0kommentarer
Visa fler nyheter