Jubileumsfest Hovslätts IK 90 år lördag den 23 november 2019
Närmare 100 medlemmar hade tagit chansen att komma på Hovslätts IK:s 90-årsfest i Hovslättsskolan. I foajén stod bubbel och snittar uppdukade och i minglet kunde man både småprata med HIK:are och titta på bildspel från verksamheten genom tiderna. Jonathan Jonsson, Idoldeltagare, fotbollsspelare och fotbollstränare -för bland annat F07- spelade och sjöng under minglet och samlingen. Festkommittén hälsade alla välkomna till festen genom Anders Elm som höll ihop kvällen. Gästerna avnjöt en mycket uppskattad och vällagad buffémeny ifrån Annes Husman. Medan gästerna njöt av maten hölls det tal av ordföranden Dick Wedholm. Även från de olika sektionerna hölls tal av Ann Axelsson, Johan Fransson, Stephan Knuthas, Leif Skörd och Mikael Färggren. David Hjelmqvist, pastor från Equmeniakyrkan, överlämnade en present i form av en föreläsningskväll tillsammans Hovslätts IK och Equmeniakyrkan den 12 mars. Kvällen gäst Anders Mårtensson hade tyvärr fått anmäla förhinder på förmiddagen men ersättaren Jimmy Swärdhagen uppträdde med ett suveränt trolleriprogram som drog ner stora applåder! Flicklaget F05/06 skötte servering och hade även gjort en mycket uppskattad rödvit efterrätt. Daniel Hammarlund visade prov på stora kunskaper i klubbens 90-åriga historia och blev efter spännande och rolig tävling klubben Kahoot-mästare. Mycket god stämning, glada skratt och många härliga samtal vid borden i den festprydda lokalen har fått många att redan anmäla intresse för klubbens 100-årsfest! Vi syns 2029! Grattis Hovslätts IK! Festkommittén/ A Bindefeld!!
Hovslätts IK
1 dec 2019
0kommentarer
Storseger i sista matchen i D-hallen
D-hallen har varit Hovslätts hemmaborg i ungefär 14 år, och igår spelades den sista matchen där för herrarnas räkning. Till nästa hemmamatch kommer vi att flytta in i nybyggda A-hallen och därifrån skriva nya kapitel i vår historia. På tal om nyskrivna kapitel så skrev Hovslätt igår historia genom att slå Växjö IBK U med hela 17-3. Detta är den största segern i division 1 sammanhang för Hovslätts herrar. Vi sammanfattar det som en fantastiskt fin avslutning på eran i D-hallen. Målskyttar i matchen: Marcus Hamrin x2 Hampus Ekman x2 Kim Högdahl x2 Linus Lann Hampus Grundel Ola Hyltén x4 Adam Bäck x2 Simon Eriksson x2 Markus Eriksson I och med detta tog vi ett snack med skadade Tobias Magnusson. Vi pratade om matchen, hans skada och det faktum att D-hallen alltid genom hela hans karriär varit hans hemmaborg. Hur är det med dig, och hur går det med skadan? - Det går väl någorlunda åt rätt håll i alla fall. Jag räknar med att börja träna ganska snart. Vilket såklart ska bli roligt efter några månader av rehab. Sedan får vi se om det håller eller inte. Du har fått stå med som ledare i några matcher, och även igår. Vad har du att säga om matchen? Hela 17-3. - Ja precis, den stora insikten där är hur mycket mer nervöst det är att stå vid sidan. Matchen igår var ju såklart en fin träff ifrån vår sida. Det var tydligt att det fanns många revanschsugna grabbar efter den tunga förlusten i förra omgången. Sedan blir det ju väldigt stora siffror, min känsla var ganska tidigt att vi var väldigt effektiva, vilket vi såklart var också. Men vi tar oss till väldigt klara och bra lägen vilket gör att jag tycker ändå att effektiviteten var befogad. Det känns som vi är stabilare i år i prestationen och som vi börjar träffa rätt i spelet. Vad har vi förändrat och förbättrat iår? - Jag håller väl med dig till viss del. Samtidigt så tycker jag att vi pendlat ganska mycket i prestation. Framförallt i delar av matcher. Kollar man däremot till helheten så har du såklart en poäng i att vi hittat ett sätt att bli lite jämnare. Bortsett ifrån matchen mot Hovshaga kanske så har vi ju varit nära poäng även i de matcher vi förlorat. Vi har såklart gjort massvis med saker annorlunda, men när det kommer till vad som gör att vi håller matcher jämna så är nog svaret så tråkigt som att vi höjt oss några procent iår när det kommer till hårt slit över hela banan. Detta var ju även sista matchen i D-hallen. Du berättade för mig att du egentligen bara har haft D-hallen som hemmaplan i din karriär. Hur är känslan att det numer kommer spelas hemmamatcher i en helt ny hall? Är det med blandade känslor? - Ja, exakt. D-hallen har varit mitt hem i många år. Som spelare blev det ju ett tråkigt avsked eftersom kvalförlusten mot Nykvarn blev min sista match där. Desto skönare då med lagets sista tillställning såklart. Jag kommer absolut att sakna D-hallen, en bra hall för oss som behöver lite mer tid på oss. Men det ska såklart bli kul att kliva in i en helt ny och fräsch hall. Det känns dessutom som att den nya kommer bli bättre för oss sätt till läktare och sådant. D-hallens storlek gör ju att det kan bli svårt att känna någon vidare puls ibland. Och för alla oss som undrar, när är du tillbaka på planen? - Vi får se, jag skyndar långsamt. Men förhoppningsvis relativt snart i alla fall. Stort tack för det Tobbe, vi hoppas att få se dig snart på planen igen. Nästa match spelas på bortaplan mot Kalmarsund Ungdom den 7e december. Foto: Richard Johannesson
Herrar A-lag SSL
1 dec 2019
0kommentarer
Kollaps i tredje perioden fällde Hovslätt
En dag som började så bra för Hovslätts del förändrades snabbt till en mardröm. Åby kunde till slut ta hem segern med 8-10 genom att vinna sista perioden med hela 1-9. Hovslätt lyckades efter att Åby vänt matchen till 7-8 kvittera till 8-8 med 2 minuter kvar att spela. Dock fick Åby in 8-9 bara sekunderna senare och slutresultatet fastställdes senare i tom kasse. Periodsiffrorna blev (1-0,6-1,1-9) Målskyttar i Hovslätt: Markus Eriksson 4 Hampus Grundel Filip Larsson Ola Hyltén 2 Vi hör vad "Boda" har att säga om fighten. Förlust 8-10. Det trodde man inte efter 2 perioder. Kan man göra någon analys av vad som händer i tredje perioden? - Jag vet inte, det är jättesvårt att analysera detta så tätt inpå. Tror att mycket beror på att vi går ut i tredje perioden och tror vi är världsmästare. Vi börjar fuska och håller inte våra positioner. Jag känner igen symptomen sen föregående säsonger tyvärr. Hur går tankarna när något sådant händer och vad försökte ni göra för att komma ur den negativa spiralen som blir? - Under matchen gör vi inget speciellt tyvärr, det är lite som att man bara går och väntar och väntar istället för att sätta stopp för det tidigt. Det var något jag saknade igår. Det går inte gå ner från 100% hårt arbete till 75% mot ett topplag, då förlorar man trots stor ledning. Men om man tar det från början, första och andra perioden är kanske bland det bästa laget presterat, vad är det vi gör bra under den perioden? - Vi sätter hela gameplanen helt enligt ritning och får energi från utdelningen. Det är otroligt jobbigt och tråkigt att lira i Åby vid detta tillfälle. Ungefär lika tråkigt för oss i Hovslätt under sista perioden. Du står för 4 mål och en 1 assist. Känns formen på topp eller finns det ännu mer att hämta? - Det finns absolut mer att hämta, det gäller bara att man jobbar 100% hela tiden så kommer chanserna. Vad går ändå att ta med sig från dagens match till nästa helg? - Det vi kan ta med, kanske låter sjukt konstigt att säga, men det är att vi gör 2/3 bra idag. I många matcher räcker det men inte mot ett lag som Åby tydligen. En läxa som nästa motståndare ska få smaka på nästa vecka. Det får vi hoppas "Boda" har rätt i. Nästa helg kommer Växjö IBK U på besök i D-hallen. Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
24 nov 2019
0kommentarer
Johannes tankar inför helgens match mot Åby
I helgen tar Hovslätt emot serieledande Åby i D-hallen. En match som på förhand kan ses som en svår nöt att knäcka då Åby hittills i år inte har förlorat under de första inledande 8 matcherna. De står på 22 poäng efter 6 vinster och 2 suddensegrar. Åby spelade föregående år i Allsvenskan och är en av de förhandstippade seriefavoriterna. Vi tog ett snack med Johannes Lindblad om vad Hovslätt ska kunna göra för att bryta Åbys trend. Vad vet vi om Åby och vad kan vi förvänta oss för matchbild? - Dem är spelskickliga och har många duktiga spelare. Jag tror att matchen kommer innehålla ett högt tempo och en match med mycket närkamper. Det kommer helt klart bli en sevärd match. Hur ska vi då göra för att stänga ned Åby och gå vinnande ur denna matchen? - Vi måste börja med att sätta vårt försvarsspel och göra det hårda jobbet. Då tror jag offensiven kommer av sig självt. Hårt slit över 60 minuter kommer att vara nyckeln för oss. Du fick vakta kassen föregående match och gjorde det med bravur. Hur känns formen för egen del? - Ja, det var andra matchen för säsongen. Det kändes lite ringrostigt när man inte spelat så mycket matcher, men att bara släppa 3 mål är helt klart godkänt. Jag är rikigt nöjd med min och lagets prestation den matchen. Vi får se till att försöka göra det lika bra i helgen. Du ska även få chansen att skicka med vem publiken ska hålla lite extra koll på i helgen. Vem har sett het ut under veckans träningar? - Jag tycker att Linus Martinsson sett riktigt pigg och het ut. Då får vi hoppas att Johannes har rätt och att det sluter upp så många supportrar som möjligt i hallen på lördag! Matchinfo: Motstånd: Åby Datum. 23/11 Tid: 14:00 Var: D-hallen Foto: Marcus Vilson
Herrar A-lag SSL
22 nov 2019
0kommentarer
Årets julklapp
Ett måste i varje Hovslätts hem, Staffan Lindeborgs kritikerrosade bok. Köp den till specialpriset 250kr och ni gynnar samtidigt Hovslätts IK. Boken finns på vårt kansli på Hovet, säkrast på förmiddagar. Slå en signal, 036-753 49 eller mejl hovslattsik@telia.com för övrig tid.
Hovslätts IK
20 nov 2019
0kommentarer
Visa fler nyheter